Von der Heydt Kunsthalle Wuppertal

Liebe, Tod und Teufel (Love, Death and Devil)

Sammlung J+C Mairet

Paikallistutustuminen jatkui sateisena sunnuntaina Von der Heydt Kunsthallen muodossa. Wuppertal on vanhan teollisuusalueen isoista ja pienemmistä kaupungeista vuonna 1930 muodostettu kaupunkikokonaisuus, jonka kaksi isointa keskusta ovat Elberfelt ja Barmen. Näissä keskuksissa toimivat paikallisen Von der Heydt museon ”kaksi taloa”: Von der Heydt-Museum Elberfeltissa ja Kunsthalle Barmenissa. Museum-puolen painopisteeksi mainitaan erityisesti ranskalainen 1800-luku, Kunsthallen keskittyessä nykytaiteeseen.

Kunsthallessa käynnin jälkeen ei voinut välttyä aprikoimasta paikallispolitiikan kiemuroita. Näytti nimittäin siltä, että toiminta nykymuodossaan muistuttaa kovasti uhkakuvia suomalaista alueellistamiskeskustelusta, jossa jokin toiminto siirretään paikkaan x, vain jotta siellä olisi jotakin toimintaa.

Kunsthallen sisäänkäynti oli piilotettu jonkinlaisen monitoimirakennuksen 3. kerrokseen, jossa lippuja myytiin viereisen keikkahallin lämpiössä periaatteella ”epäystävällisellä-asiakaspalvelijalla-on-kirja-kesken-ja-kassalipas”. Isoon rakennukseen nähden näyttelytila tuntui ahtaalta, johon vaikutti erityisesti tilojen mataluus yhdessä varsin tiheän ripustuksen kanssa. Muutoin kyseessä oli hyvin perinteinen valkoinen nykytaidekuutiosarja.

Esillä oli osa Jean ja Christina Mairet’n keräämästä nykytaidekokoelmasta otsikolla ”Rakkaus, kuolema ja paholainen”. Tiheä (Jean Mairet’n kuratoima) ripustus on kenties siten ymmärrettävä kokonaisuuden kokoelmamaisuutta korostavaksi piirteeksi, vaikka itselläni välillä ahtauden tuntu iskikin vastaan. Ruumiillisuus, suorastaan tursuavat ihopinnat ja väkivallan tuntu jäivät päällimmäisinä mieleen. Huumoria, kyllä. Keveyttä ei niinkään.

Yksityiskohta Natalie von Doxellin teossarjasta “Présumés Coupables”

Gilles Barbier: “Vielle Femme aux Tatouages”

Maike Freess: “Kleiner Protest”

Mutta mitäpä siitä. Kokonaisuuden arvo ei vähene, vaikka suurin osa esillä olleista teoksista ei juuri nyt liikuttanut itseäni. Hienoa siis nähdä kokoelma välillä tästä perspektiivistä. Ja erityistykkäys nykytaiteen keräämiselle yleensä.

Advertisements

1 Comment

Filed under museot, taide

One response to “Von der Heydt Kunsthalle Wuppertal

  1. Pingback: Von der Heydt Museum Wuppertal | frau Ylänen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s