Museo Hendrik Christian Andersen

Hannu Palosuo: Memoria obliterata (a cura di Marco Ancora)

Rooman museokäyntien avaus tapahtui suomalaissävytteisesti. Erotukseksi etunimikirjainkaimastaan H.C. Andersenista, norjalaissyntyisen kuvanveistäjä Hendrik Cristian Andersenin museossa oli Hannu Palosuon Memoria obliterata -näyttelyn avajaiset, jonne suunnistimme torstai-iltana.

Palosuon näyttely oli sijoitettu vuosina 1922–25 rakennetun museorakennuksen yläkerrokseen, jonka värimaailmojen ja tilojen rakenteen haasteellisuus näkyi ripustuksen suunnittelussa. En ole taidekriitikko tai kyseisen taiteilijan tyylin asiantuntija, joten tyydyn toteamaan että omaa silmääni miellyttivät eniten teokset, joita ei ollut tehty ”näteiksi”. Toistuvissa ihminen/kasvi/esine -varjoaiheissa en tavoittanut sellaista jännitettä, jota ne potentiaalisesti pitivät sisällään.

2013-03-14 19.14.45

Iloinen yllätys oli avajaisten yhteydessä päästä tutustumaan Hendrik Cristian Andersenin museon puoleen. Andersenin (1872–1940) lähes koko tuotanto keskittyi ”maailmankaupungista” – taiteen, tieteen, filosofian, uskonnon ja ruumiinkulttuurin keskuksesta – visioinnin ympärille. Taiteilija testamenttasi lähes koko irtaimen omaisuutensa, teokset mukaan lukien, Italian valtiolle, joka nykyisin ylläpitää Hendrik Cristian Andersenin museota.

2013-03-14 19.34.35

Parasta museossa olikin mielestäni se, kuinka siellä liikkuessaan kävijä edelleen ikään kuin käveli taiteilijan ateljeessa – veistosten, piirustusten ja suunnitelmien keskellä. Varsinaisia teoksia ei olisi jaksanut niiden monotonisuuden vuoksi salikaupalla ihailla, mutta ahdettuina museon alakerran kahteen huoneeseen kokonaisuus toimi varsin hyvin. Erityisen selvästi Andersenin tuotannossa näkyivät 1900-luvun alkuvuosikymmenten ruuminkulttuuri-ihannoinnin vaikutteet pitkäjäsenisen fyysisyysilakoinnin muodossa. Teosten naisia – erityisesti kasvonpiirteitä – katsoessa ei voinut myöskään välttyä muistelemasta niitä harvoja esimerkkejä, joita olen Tom of Finlandin piirtämistä naishahmoista nähnyt. Yhtä kaikki Hendrik Cristian Andersen museo oli varsin piristävä vierailukohde, joka tarjoaa mahdollisuuden syventyä yhden taiteilijan visioinnin äärelle, tai sukelluksen omanlaiseensa ruumiinestetiikkaan.

2013-03-14 19.35.46

Advertisements

Leave a comment

Filed under kulttuurihistoria, museot, taide

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s