Outo lintu ja kootut selitykset Turun taidemuseossa

Max Walter Svanberg. Outo lintu

Turun taidemuseossa oli kesäksi tarjolla vaihtelevia mielentiloja. Alakerrassa omasta mielestäni varsin kesäisissä tunnelmissa oli esillä ruotsalaisen surrealistin Max Walter Svanbergin tuotantoa – ensimmäistä kertaa laajasti Suomessa nähtynä. Turun ja Malmön taidemuseoiden hyvät suhteet ovat ennenkin kantaneet hedelmää, ja mieluusti tutustuin myös Max Walterin teoksiin – ja/tai fantasiamaailmoihin. Plussaa myös rennolla otteella toteutetuista näyttelyn seinämaalauksista ja hyvin valitusta näyttelyn tunnistekuvasta.

Markkinoinnissa esillä yksityskohta Max Walter Svanbergin teoksesta "Posliininaisia hauraasta kaupasta, joka on minun sydämeni", 1961.

Markkinointimateriaaleissa esillä yksityskohta Max Walter Svanbergin teoksesta “Posliininaisia hauraasta kaupasta, joka on minun sydämeni”, 1961.

Svanbergin teoksia katsellessa on mielenkiintoista pohtia niiden syntyhetken heijastamaa ajankuvaa, mutta myös sitä mitä ne voivat kertoa omasta ajastamme. Usein tuntuu että 2010-luku on hyvinkin voimakkaasti kärsinyt uuskonservatismin noususta. Tämän huomaa viimeistään kun löytää itsensä pohtimasta sitä, mahtavatko Svanbergin eroottissävytteiset naiskuvat edelleen herättää osassa katselijoita voimakkaan kielteisiä tunteita, ja onhan kuultu myös ehdotuksia taiteen rahoituksen ohjaamisesta vaikkapa kansallista identiteettiä tukemaan. Voimakkaissa tunteissa ei tietenkään ole mitään itsessään huonoa – taiteen mahdollisuuksien rajaamisesta pelkästään omiin mieltymyksiin tai aatteisiin perustuen kuitenkin on. Veikkaisin että Svanbergkaan ei olisi kansallisiin ihanteisiin kaihoavassa taidepolitiikassa juuri menestynyt – puuttumaan olisi vähintään jäänyt pala Ruotsin taidehistoriaa.

Kootut teokset

Kuva kuvassa: Ulla Jokisaloa julisteen pohjana, päälle heijastuneena Aurakadun asujaimistoa.

Kuva kuvassa: Ulla Jokisaloa julisteen pohjana, päälle heijastuneena Aurakadun asujaimistoa.

Itselläni kesti tovi hahmottaa yhteys uuden kokoelmanäyttelyn Kootut teokset ja idiomaattisen ilmaisuparinsa kootut selitykset välille. Kun vihdoin ymmärsin keskittyä esillä olleiden teosten tarinallisuutta valaiseviin teksteihin oli koonnasta helpompi nauttia. Omaan makuuni teoksia oli hieman liian tiuhasti esillä – paikoin ahtaalle joutuneet työt söivät naapureidensa tehovoimaa. Osa valituista teemoista oli lisäksi vaikeita: historiallisuus ja myytit ovat erittäin kiinnostavia taiteen teemoja, mutta pelkästään niistä saisi rakennettua kokonaisen näyttelyn. Siksi ehkä viehätyin eniten hieman tarkemmin rajatuista aiheista: esimerkiksi kauhukabinetissa oli potentiaalia tutkiskella tunteita herättävien kuvallisten esitysten historiasidonnaisuutta ja muuttuvuutta.

Advertisements

Leave a comment

Filed under museot, taide

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s