Bonnefantenmuseum Maastricht

Maastrichtin taidemuseo Bonnefantenmuseum on yksi kaupungin tunnusmerkeistä Maas-joelle näkyvällä kupolillaan. Varsin suurikokoinen museorakennus pitää sisällään niin laajan kokoelmapuolen kuin vaihtuvia näyttelyitä. Painopisteenä on vanhemman hollantilaisen taiteen kytkeminen laajempaan eurooppalaiseen kontekstiin, sekä nykytaiteen uusien virtausten tulkitseminen.

 2013-06-25 11.01.38

Tällä kertaa kokonaisuus ei onnistunut vakuuttamaan. Vaihtuvana näyttelynä esillä ollut The Big Change. Revolutions in Russian Painting 1895–1917 kokosi alleen kirjavan joukon venäläisen taidekentän nimiä ajalta ennen vallankumousta – tarkoituksena oli ilmeisemminkin kiinnittää huomio siihen, kuinka taiteessa elettiin aktiivisen muutoksen kautta jo ennen perustavanlaatuista yhteiskunnallista mullistusta. Itselleni konteksti jäi liian löyhäksi: pelkkä ”aikana ennen vallankumousta” ei mielestäni rajannut aihettaan niin, että sen perusteella olisi havahtunut uusiin oivalluksiin tai näkökulmiin. Toki täytyy myös huomioida oivan museoseurani kommentti siitä, kuinka koko aihe on hollantilaisesta perspektiivistä paljon eksoottisempi kuin suomalaisin silmin nähtynä. Kenties silloin koko näyttely palvelee havahtumisena ja uuden oppimisena, vaikka tällöin perustavanlaatuista kontekstitietoa esimerkiksi yhteiskunnan rakenteesta olisikin saanut olla rutkasti enemmän tarjolla.

 2013-06-25 11.48.00

Harvoin tässä blogissa kuultu kritiikki kohdistuu tällä kertaa todella väljään ripustukseen, usein ongelma on (omasta mielestäni) päinvastainen. The Big Change -näyttelyssä kokonaisia seiniä oli toistuvasti jätetty yhden ainoan teoksen varaan. Joidenkin kohdalla tämä toimi hyvin, toiset eivät päässeet oikeuksiinsa joutuessaan yksin kannattelemaan peräti neljäsosaa koko huoneen sisällöstä.

 2013-06-25 11.37.39

Kokoelmien puolella ongelmana oli sekalaisuus. Alkuun saattoi törmätä varakkaan kauppiasperheen muotokuviin, jonka jälkeen tapahtui siirtymä varhaisiin uskonnollisiin aiheisiin, tästä edelleen pienikokoisiin terrakottaveistoksiin, 1950-luvulla tehtyyn grafiikkaan ja takaisin alttarikaappeihin. Erityisesti 1400- ja 1500-lukujen uskonnollisissa aiheissa olisin kaivannut ryhmittelyjä esimerkiksi teeman tai tyylin mukaisesti.

2013-06-25 12.36.02

Kierroksen valopilkuksi muodostui yllättäen hieman sivussa sijainnut huone, jonka ovessa luki ”Live Restoration Studio”. Kuvan mukaisesti kyseessä oli museon restaurointitila, jossa vierailijat saivat seurata konservaattoreiden työskentelyä lasisen seinän läpi. Idea sekä tarjosi mahdollisuuden tutustua konservaattorin haastavaan ja aikaa vievään työhön, että toi museon lähemmäs kävijää: sivupöydälle oli lisäksi kasattu pieni näyttely taidekonservaattorin työvälineistä ja raaka-aineista. Kokonaisuutena Bonnefantenmuseum oli mielenkiintoinen (en suosittele jättämään väliin jos Maastrichtiin muutoin on matkaamassa), vaikka sisällöt tällä kertaa eivät aivan omalle kohdalleni osuneetkaan.

Advertisements

Leave a comment

Filed under museot, taide

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s